Direktlänk till inlägg 28 maj 2012

Potatissallad till grillat

Av Vera - 28 maj 2012 10:34


 

Finns det något som går upp mot en härligt krämig potatissallad till grillat? Men allt som är gott gör sig inte automatiskt bra på bild...


Smörig potatis, syrlig dressing, krispig gurka och sötstark senap kombinerat med grön dill. Potatissalladernas tid är här, för finns det något godare än en välkomponerad potatissallad till grillat eller kallskuret?

När jag cyklade hem från jobbet på valborgsmässoafton mötte jag strimma efter strimma av grillrök på vägen hem. Grillsäsongen hade dragit igång på allvar, utebliven värme till trots. Så när jag kom hem åkte grillen och briketterna fram och medan grillen fick den bästa glöden gjorde jag potatissallad av överbliven potatis.

En bra potatissallad kan vara det bästa som finns, men jag gillar inte när det blir för stabbigt och man använder fett för att dölja smaker istället för att lyfta dem. Därför ligger en vinägrettpotatissallad i min favorittopp (recept publicerades förra året) och på en klar andraplats kommer den här potatissalladen som görs med gräddfil eller tjock-yoghurt som bas. Det ger en fin krämighet med syra utan att bli jolmigt i munnen.

Till potatissalladen serverades grillad halloumi och grillade lökar penslade med olivolja. Salta löken lätt när den grillats färdigt. Annat gott till är grillade grönsaksspett eller majskolvar med chilismör. Blanda helt enkelt smör med lite chilipulver eller chiliflingor, citronrasp och lite peppar. Bred smöret på varma majskolvar och ät med en stor servett nära till hands!

Receptet på potatissalladen är en bas, sedan kan man blanda ned till exempel kidneybönor, haricots verts, sockerärter och andra grönsaker.

Smaklig måltid och må sommaren bjuda på många soliga kvällar!

Potatissallad

10–15 kokta potatisar

1 liten rödlök

2 dl rucolasallad

1 dl gräddfil/ turkisk yoghurt

1 dl creme fraiche

2 msk majonäs

2 ättiksgurkor

2 tsk vitvinsvinäger

1 msk söt-stark senap (typ Graveleijs)

1–2 tsk torkad dill/ 1msk färsk

svartpeppar

salt

Skiva rödlöken tunt och lägg i iskallt vatten i någon minut. Låt rinna av ordentligt i durkslag.

Hacka ättiksgurkorna fint och blanda med senap, vinäger och dill. Rör ned gräddfil, creme fraiche och majonäs. Tärna potatisen grovt och blanda försiktigt med såsen. Krydda med salt och svartpeppar och smaka av. Toppa salladen med rödlöksringar och rucola vid servering, eller tillsätt någon av de grönsaker som föreslogs i texten här ovanför.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards