Direktlänk till inlägg 1 juni 2012

När vi byggde ett växthus

Av Vera - 1 juni 2012 21:49

Här är vad som pågått hemma hos mig, de senaste åren, under min bortavaro från bloggen. En nära 15 år gammal dröm har gått i uppfyllelse; jag har fått ett växthus! Oj vad mycket godsaker jag ska odla där inne!

Men vi tar det i bilder (klicka så blir de större). När vi köpte vårt hus fanns ett riktigt stort trädgårdsland på tomten, över 40 kvadratmeter, och där har jag odlat mycket.

Sen jag fyllde 30 och fick ett stort bidrag till kommande växthus, har jag sparat och planerat. Förra sommaren började bygget ta form. Ni får se det i bilder:

  

Vi valde att anlägga växthuset mitt i trädgårdslandet och behålla odlingarna runt om. En grävmaskin fick göra det jobbigaste arbetet, att gräva ur ett djupt dike att gjuta grunden i.

Sen fyllde vi med singel och byggde en träram med armeringsjärn i, att gjuta i.

 

Ovanpå betongen murades en lecagrund upp. Jag ville ha en mur som går upp en bit ovan jord. Dels för att det är snyggt och för att muren bevarar en del av värmen på dagen över natten och ger en jämnare värme i växthuset.

Medan jag åkte på semster med barnen, satte min kära P igång med att sätta ihop själva växthuset.

Som ni ser, satsade vi på en liten egen lösning. Växthuset är egentligen inte menat att vara så här högt. Så jag gav mig på jakt efter ett par nya höga dörrar. Helst ville jag ha en trädörr med glas i...

 

...och jag fick napp på blocket: Ett par innerdörrar från 60-talet! Vi gjorde en dagsutflykt till Trollhättan och köpte dörrarna som fick åka hem inlindade i mattor på bilens tak. På vägen passade vi också på att besöka den fina saluhallen Grön Ko i Värmlands bro och gjorde ett stopp i Säffle för att köpa en Bokashi-kompost. Jag har en känsla av att jag kommer att ha ett stort behov av bra jord framöver...

 

Dörrarna målades vita och jag lade en gång av skiffer in till växthuset, som invändigt fick ett fint golv och en stor odlingslåda i trä.

 

Nu i vår har jag planterat lavendelplattor längs gången in till växthuset. Längst bak i trädgårdslandet ska det växa slingerväxter, solrosor, sommarblommor och kardon. Längre fram blir det bönor, ärter, mangold, sallad och morötter och örter. Minste sonen har också gjort ett eget mini-trädgårdsland med blommor, grönsaker och kalebass.

På andra sidan växer potatis, ringblommor (bra skydd runt potatisplantorna), jordgubbar, rabarber. På den här sidan står också min lilla jordfabrik med bokashi-kompost. Bara den är ett spännande projekt i sig!

Inne i växthuset växer chili, tomater, gurka, pelargoner och ett ståltigt litet olivträd.

Där finns också, mycket viktigt: ett bord, två stolar också den här fina solcellsbelysningen:

 

Jag har redan haft två invigningsfester. Det är ett mycket bra hus att dricka champangne i, när mörkret sänker sig och det är för kallt för att sitta utomhus! Nu ser jag fram emot att få se allt spira och kunna skörda egenodlade grönsaker hela sommaren! Livet är fint!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards