Direktlänk till inlägg 7 mars 2013

Jämställdhetsrecept

Av Vera - 7 mars 2013 15:33

Imorgon firar vi kvinnodagen
Grattis tilll alla kvinnor eller?
Året är 2013 och fortfarande behövs det en dag för att sätta fokus på kvinnofrågan, på jämställdhet, på det som borde vara självklart: trygghet, lika lön för lika arbete, rätten till sin egen kropp osv osv...
De senaste veckorna i Sverige har vi kunnat läsa om näthat mot kvinnor som vi visste fanns, men kanske inte i vilken omfattning.
Vi har läst om mannen som gps-spårade sin fru via hennes mobil bara för att kunna mörda henne, eftersom hon inte ville ha honom.
Vi har sett kvällstidningarnas rapportering från Oscarsgalan, där varje kvinna omnämns med en kommentar kring hennes utseende, medan varje man nämns för sin prestation.
I Arvika har vi fått höra Margot Wallström berätta om våldtäkt som systematisk krigsföringsmetod, om 60-100 miljoner flickor som inte ens finns omnämnda i befolkningsstatistiken.
Det går framåt på jämställdhetsfronten, jo jo.
När ska mannen sluta betraktas som norm, till förmån för människan?
När ska också kvinnor få lön hela dagen? Varje dag arbetar kvinnor gratis från klockan 15:52, då löneskillnaden mellan män och kvinnor i Sverige idag är 14,1 procent.
När ska synen på kvinnan lyftas upp till den grad att kvotering inte anses som ett hot utan en självklarhet? När ska synen på egenskaper i arbetslivet (för att vara övertydlig, idag är alltså manliga egenskaper norm särskilt när det kommer till ledarskapspositioner) förskjutas till förmån för alla?
När ska debatten som förs på kvinnodagen bli en ständig debatt i samhället som förs varje dag och inte bara mellan likasinnade.
När ska vi börja diskutera hur vi bemöter våra barn från födseln, hur vi uppfostrar våra söner och döttrar och puttar in dem i en snäv form utifrån kön istället för vilka egenskaper våra barn faktiskt har?
Kan vi börja nu? Kan vi börja se jämställdhetssträvan som en möjlighet till ett bättre liv för alla, inte ett hot mot män. De fördelar ett jämställt samhälle för med sig överstiger vida de "fördelar" män har idag och ger alla människor en större möjlighet till utveckling på olika plan i livet. Ett rikare liv. Kan det vara så farligt?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards