Direktlänk till inlägg 30 juni 2013

Glutenintoleranta äter ni skrädmjöl?

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej

här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl?

Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?


Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enbart detta sädesslag i sin kvarn. Kan man kalla brödet glutenfritt då, eller finns det andra kriterier som spelar in?

 
 
Ingen bild

Erik

19 september 2013 13:48

Är glutenintolerant och har testat skräddmjölet från Stöpafors. Tycker om den goda smaken av lätt rostad havre. Använder till bla att göra tekakor och våfflor, recepten på förpackningen. Använder det främst i kombination med andra mjölsorter för få bättre smak och mer fibrer. Havre är i sig glutenfritt men det krävs att mjölet tas fram under kontrollerade former för att få saluföras som glutenfritt. Kan inte svara för alla glutenintoleranta men frågar du mig, som använt det i ca 2 år, så fungerar det bra att äta mjölet.

Se Livsmedelsverket http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Allergi/Kan-glutenintoleranta-ata-havre/

Om du inte provat skotska havrekakor eller varför inte Digestive till ostbricka så gör det, mycket gott!

Vill du vara riktigt säker att det är glutenfritt rosta Ren havre och kör det i matberedaren så har du gjort eget skräddmjöl. Kanske inte lika fint malet men gott nog till det mesta.

Hälsningar Erik Hansson

Vera

22 september 2013 17:04

Ja, jag trodde att Stöpafors skrädmjöl borde funka, eftersom det är det enda de tillverkar där! Vill inte skriva ut recept och säga att de är glutenfria om det finns risk att de inte är det bara.
Jag har i sommar bakat jättegoda skrädmjölsmuffins, så nu kanske jag med gott samvete kan lägga ut receptet! :-) Tack för svar!

 
Ingen bild

Cilla

23 oktober 2013 16:42

Ett tips på en blogg som tar upp ämnet!
http://gluten-celiaki.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Av Vera - 7 mars 2013 15:33

Imorgon firar vi kvinnodagenGrattis tilll alla kvinnor eller?Året är 2013 och fortfarande behövs det en dag för att sätta fokus på kvinnofrågan, på jämställdhet, på det som borde vara självklart: trygghet, lika lön för lika arbete, rätten till sin eg...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards