Alla inlägg den 22 januari 2007

Av Vera - 22 januari 2007 20:34

I vår familj kör vi med veckomenyer, eller tvåveckorsmenyer. Då är det enkelt att veta vad man ska handla och inte så mycket onödigt hamnar i korgen. Oftast lämnar vi någon dag öppen varje vecka, för blir man sugen på något särskilt vill man ju ha det nu och inte om en halv månad ;)

Denna vecka kommer att se ut ungefär så här:

mån Broccolisoppa med timjan, dragon och citron +mackor
tis Stekt haloumi med lins- och potatissallad (recept kommer senare)
ons Spagettifrittata med zucchini, vitlök och citron + sallad
tors Ärtsoppa med pannkakor (faktiskt första gången jag ska koka egen ärtsoppa)
fre Ugnsrostade rotsaker, quornfileer, sallad, sweetchili och tapenade
lör Frasig ört-fisk med potatismos, morotssallad och någon sås (har ej bestämt än)

Av Vera - 22 januari 2007 18:02

Börjar bloggen med ett misslyckande som i slutändan blev riktigt lyckat! :)
Yngste sonens födelsedagstårta skulle bli en chokladig nalle, med spännande fyllning (limecurd med turkisk yoghurt samt vaniljkräm med passionsfrukt).
Nalleformen var stor och mycket smet gick det åt, föör mycket... Hur man än gjorde så gick det inte att grädda jämnt. Dags att hitta på plan två alltså:
Chokladkakan smulades ned i två formar med löstagbar botten. Sedan tryckte jag ihop det hela till en jämn kaka och hällde annanasspad över. In i frysen. Limecurd och turkisk youghurt vispade jag ihop i en bunke som även den åkte in i frysen. Varje timme tog jag ut och vispade i krämen så att den frös jämnt. När den hade bra konsistens bredde jag den ovanpå chokladkakan och frös en stund till. Under tiden gjorde jag jordgubbsfromage som sedan breddes högst upp på tårtan innan den fick frysa en sista gång.
En timme innan gästerna kom ställde jag tårtan i kylskåp och garnerade med halvor av passionsfrukt och hela physalis.
Sällan har jag fått så mycket beröm för både utseende och smak på en tårta. Kul! :)
Ja, förresten, jag spolade kanten på formen med varmt vatten innan jag tog loss ringen.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards