Alla inlägg under november 2007

Av Vera - 30 november 2007 20:05

En bra upphälld öl tycker jag ser ut som en muffin eller en sufflé kanske.

Nu när jag slagit publikrekord efter matnörderiet så är det fler som vill ha del av kakan. I kväll, när jag slagit upp en öl med otroligt fin skumkrona tyckte maken att äras den som äras bör. Ja, det är han som lärt mig hur man gör det. I början av vår karriär som kärlekspar jobbade han nämligen som bartender och försökte bland annat snärja mig med väääldigt starka White Russians, under förespeglingen att det bara var snåljåpar som köpte drinkar gjorda på treor och fyror.

Den lätta gick jag inte på utan han fick snällt följa mig till taxin och stå kvar okysst. Men det var då det och det här handlar ju inte alls om mat.

Kvällens öl var i alla fall god.

Trevlig helg! 

Av Vera - 29 november 2007 12:11

Jaaa! Jag vann!

Tar en micropaus och dansar lite på skrivbordet.

Tacktal: Tack pappa för kryddorna. De har kommit väl till användning, inte bara i pepparnötter och pepparkakor utan också till fisk i kokosnöt - Samaki ya kupaka 

Av Vera - 28 november 2007 20:33

Nu är fina kakurken fylld med spröda bruna pepparkakor (och nej jag har fortf inte fått svar på min fråga om att publicera receptet...)

Jag har kavlat och kavlat, men nu hoppas jag att de räcker ett tag!

Ett tips till såna som jag med kort tålamod:

Det blir ju en himla massa kavlande fram och tillbaka och en massa spillbitar som man får kavla om hela tiden. När det börjar närma sig sluttampen lägger jag spillbitarna på en egen plåt och gräddar. Dessa fulkakor kan man använda när jag man ska göra pepparkakscheescake, ädelostbollar och sånt. Det är ju ändå ingen som ser hur kakorna såg ut innan och du slipper arbeta ihjäl dig bara för att sen stå och krossa sönder de små grisarna. 

Av Vera - 26 november 2007 18:24

Emla utmanade för ett tag sen att man skulle ta en bild på sitt senaste matinköp. Hon tyckte att hon hade handlat mycket och jag skrattade rått. Jag handlar faktiskt så mycket att jag behöver ett svettband när jag ska stapla varorna och den som sett mig, utanför affären, åka kana efter vagnen mot alla nylackerade bilar(parkeringen sluttar i ena hörnet) glömmer det aldrig. Tänk er nån som dras efter ett hundspann, SÅ tung är min shoppingvagn.


Men efter att ha släpat hem alla dom varorna är jag inte i stånd att komma ihåg kameran... Istället bjuder jag på en bild av såna varor som oftast är slut närman väl ska ha dem, så jag fyllde på skafferiet med lite flaskor i fredags!


Tillbaka till Emla, om nån är sugen på en ny variant av lussebullar, så var hon faktiskt i farten igår!

Av Vera - 26 november 2007 18:12

eller boeuf bourguignon som det också kallas, har jag haft på hjärnan ett tag. Det är nog för att jag varit sugen på något riktigt kraftigt och mustigt.

Men eftersom rätten bygger på en hel hög nötkött och även en bit fläsk eller bacon, beroende på vilket recept man kollar på, krävde det ett visst mått av fundering innan jag kunde bestämma mig för hur jag skulle göra.

Med facit ihand kan jag konstatera, som så många gånger förut, att fejkkött inte är min grej, men det blev ändå en väldigt bra gryta.


Krydda vegefärs (hälsans kök) med vitlök, en tsk liquid smoke, paprikapulver, lite chilipulver, en skvätt olja och salt. Rulla till små köttbullar och bryn dem tills de får färg runt om.

Bryn nu ett paket grillade sojabitar tillsammans med 3 skivade morötter och ca 20 smålökar. Krossa rejält med vitlök och häv i. I med "kött"bullarna

Pudra över 3 msk mjöl och rör om.

Häll på 3 dl rött vin, en tsk liquid smoke och ca 5 dl vatten plus en buljongtärning. Salta lite och peppra samt lägg i några kvistar timjan och ett lagerblad. Låt puttra i 40-60 minuter. Späd med mer vatten om det behövs. Mot slutet tillsatte jag också en halv burk creme fraiche, men så gör man inte när man gör det på riktigt. Häll över hackad persilja och servera med ris.


Nästa gång jag blir sugen gör jag grytan på kidneybönor och gröna linser (vilka jag förövrigt hade tänkt hälla i även i ovanstående recept, men det glömde jag)

Av Vera - 22 november 2007 08:35

Efter en fråga på en annan blogg, så kan jag gå i god för att det funkar finfint att frysa surdeg.


Så här gör jag min:

Dag1: Blanda 1 dl grovt rågmjöl m 1 dl vatten, 40°, och 1 tsk honung. Använd en 0,5 l glasburk med lock. Låt locket ligga på glänt.

Dag 2: Blanda ned 1 dl grovt rågmjöl och 1 dl vatten, 40°.

Dag3: Kontrollera att kulturen bubblar och lever (jag brukar röra lite i burken varje dag för att få igång processen ordentligt). När den luktar syrligt och är bubblig är den färdig, är den inte det går det bra att låta den stå en dag till och se om något händer.


Surdegen kan förvaras i kylskåpet i ca fem dagar, men sen måste man fylla på med mjöl och vatten för att den inte ska dö. Det här brukar jag ju glömma av, så istället fryser jag in ca 50 g surdeg/påse/burk.

När man har tinat surdegen igen är det bara att mata den med 1 dl rågmjöl och 1 dl vatten och låta stå över natten. Sen är den lika levande och fin igen!

Av Vera - 21 november 2007 19:39

mån: Kikärtssoppa med fetaostcreme och grissini

tis: Falukorv/+veg och makaroner

ons: Ärtsoppa och pannkakor

tors: Linsbiffar, potatis och broccoli

fre: Fyllda dadlar, västerbottenostpaj och sallad med dinkel

lör: Vegetarisk "bouef" bourgiogne

sön: ris och räkor (Någon som har förslag hur jag ska laga ihop det?) 

Av Vera - 20 november 2007 18:52

Pekar ---------------- >

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards