Direktlänk till inlägg 9 juni 2007

Tur att man anstränger sig!

Av Vera - 9 juni 2007 16:17

Jojo! Igår när det var 30 grader varmt fick jag den briljanta idén att vara den där gosiga sommarlovsmamman som ger härliga överraskningar till sina barn.
Så när 6-åringen kom hem med sin kompis från en skolavslutning skulle det serveras plättar med glass i långa rader.
Sagt och gjort, körde en mil med bilen bara för att hämta en plättlagg. Sen ställde jag mig och stekte plättar på en liter mjölk och fem ägg, jag menar, ska det va på riktigt ska man få äta tills man nästan spricker. Det är ju mysigt och vilken sommarkänsla, eller hur

När den första smeten fräste ned i mormors fina gamla plättjärn fick jag nästan tårar i ögonen av nostalgi och tänkte på alla de gånger hon stekt plättar till mig, packat ned i matsäckskorgen och tagit med ut i skogen när vi skulle plocka bär. Blåbär och plättar *snyft*

Svetten lackade, det osade och korsdrag var inte att tänka på att få, inte en vindpust så långt ögat kunde nå...
Så kom de då lagom tills sista smeten åkte i pannan.
"Hej, jag har stekt plättar så nu kan vi äta plättar med glass!"
Men vi vill ha sån där glassbilsglass som vi köpte igår.
"ja, men det kan ni få senare. Kom nu så har vi plättkalas!"
Nej, vi vill inte ha. Jag åt förresten pannkakor igår...
*surnar till* "Nähä men äter ni ingen lunch får ni ingen glass alls"

Pliktskyldigt slevar de i sig sex plättar var och sticker sedan ut och leker och äter "äcklig" glasbilsglass.
Kvar sitter jag och ettåringen med ett berg av plättar och äter tills vi ser ut som två barbapappor. Det är kul att man anstränger sig ibland. Ellerhur!?


Recept pannkakssmet/plättar:

5 ägg

3,5-4 dl mjöl

1 liter mjölk 

3/4 tsk salt

en skvätt socker om man vill.

Rör ut mjölet i en del av mjölken, fyll på med resten av mjölken, vispa i äggen och saltet. Fräs smör i pannan och stek på inte allt för hög värme.


 En del tycker att man ska vispa äggen med mjölet först och att det är så man gör på "riktigt" men jag tycker att det är enklare och lika riktigt att göra på mitt sätt!

 
 
Jenny

Jenny

19 juni 2007 11:30

Otacksamma barn! ;-)

http://min-farmor-lillie.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards