Direktlänk till inlägg 2 augusti 2007

Salviabiffar

Av Vera - 2 augusti 2007 19:45

Idag har jag experimenterat fram ett recept på salviabiffar, som om de går hem hos frågeställaren kanske ska serveras på ett bröllop.
Så håll till godo Trixie, det här ”receptet” kommer bli lite babbligt.

Gör så här: Fräs hackad vitlök och finhackad rödlök i en panna. Häll en burk väl avrunna Zetas blandade vita bönor i en skål. Krossa runt med en mosstamp eller liknande. Det ska bli mosigt men fortfarande finnas bitar i. Blanda i ett ägg, ca 1 dl riven parmesanost, rivet skal av en halv lime eller lite mer samt en skvätt pressad lime, 2 msk färsk hackad salvia, en msk hackad gräslök. Blanda även i en skvätt balsamicosås för sötma och syra. Häll i lökfräset och blanda runt. Krydda smeten med örtsalt och svartpeppar. Blanda även i lite ströbröd om smeten är för lös. Låt stå en stund eller ställ in i kylskåp över natten, i fall du vill förbereda mycket dagen innan.

När det är dags att steka hettar du upp olja i en panna och formar små biffar. Jag fick ut ca sex stycken och då blev de i ”hanterlig” storlek. Det är svårare att forma biffar när bönorna inte är helt mixade, men det blir godare. Panera dem i ströbröd. När jag stekte biffarna tryckte jag fast ett salviablad i biffen och började steka med den sidan ned. Det blev inte så snyggt som jag tänkt mig då bladet lätt bränns. Kanske kan du fritera några salviablad som dekoration med en hyvlad bit parmesan istället!?
Stek biffarna gyllene på inte allt för hög värme, de måste bli genomstekta för att bli goda och inte falla isär.

Vi serverade med vitlöksgrillad potatis och morot (med tanke på att du skulle ha rotfrukter till, så jag tror nog det passar)

 
 
ida

ida

2 augusti 2007 19:57

Åhh vilken härlig blogg,med massa recept. Underbart! Älskar att laga mat å baka:)

http://idapersson.bloggagratis.se

 
Trixie

Trixie

2 augusti 2007 21:45

Tack snälla vad du är gullig. Nu har jag kopierat ditt recept så jag kan plocka fram det till bröllopet. Om jag använder det så funderar jag på om jag kan steka biffarna kvällen innan och sedan värma dem i micron på festdagen?

Kram Trixie
PS vilken bra blogg. Ligger i mina favoriternu!

http://trixie63.blogg.se

 
Ingen bild

mat-huset

2 augusti 2007 21:49

Tack ida!
Trixie: Det kan gå att steka dem och värma om, men de kan bli rätt torra. Du får provlaga och testa en gång. Annars tar det ju bara 10-15 min att steka dem när smeten är klar.

 
Ingen bild

mat-huset

2 augusti 2007 21:53

Men Trixie, är det DU som ska gifta dig? Det hade jag missat, trodde du skulle va snäll och laga till nån annan...
Då säger jag stek dan innan, men värm helst i stekpanna!

 
Trixie

Trixie

3 augusti 2007 14:35

jo det är jag som ska gifta mig:D. Så allt måste förberedas in i minsta detalj. Allt ska helst vara klart dagen innan.

http://trixie63.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards