Direktlänk till inlägg 3 januari 2008

Just det ja! Dillstuvad potatis...

Av Vera - 3 januari 2008 20:28

Rökt lax och dillstuvad potatis måste vara en grymt underskattad rätt, eller!?

Jag har blivit bjuden på det en gång i hela mitt liv. Nu var det länge sen jag gjorde det sist, men fick tillfälle när laxskeptikern höll sig borta några dar.


Tärna potatis, ca 3-4 stycken per portion. Inte för smått och inte för stort. Det ska bli bitigt, men inte rått i mitten och inte för mosigt i kanterna. Vad ska vi säga, lite större än fetaosttärningar ;-)

Smält någon matsked smör i kastrull och fräs runt potatisen. Salta och slå över standardmjölk så att det nätt och jämt täcker och sjud tills det blir mjukt. Krydda med torkad eller färskklippt dill efter smak. Mal över vitpeppar och servera med rökt lax och en krispig sallad som väger upp den tyngre maten.

 
 
Busmamman

Busmamman

10 januari 2008 10:48

Nu blev jag lite nyfiken. Fick för mig att du är helvegeterian. Men nu ser det ju ut som om du äter fisk iaf, stämmer det?

Jag har en far som tog bort köttet ur sin kost för ca 15-20 år sen. Han har reumatism och fick rådet att undvika just kött.
Själv äter jag allt, och tyvärr allt för mycket onyttigt, men jag försöker iaf vara lite medveten och välja ekologiskt osv. Det senaste jag snöat in mig på är att undvika mat med s.k glutamat i, men det är ju omöjligt att hitta sånt som vi brukar äta utan sånt i... gahh, kan bli smått galen på att affärer i min omnejd inte kan vara lite alternativa.

Förresten, en annan fråga. Vad tror du är bäst att göra så här två dar innan bjudning, morotskaka eller limetårta (som är som en paj)? Alltså, vilken håller bäst?
/Nadja

http://busmammans.blogg.se

 
Vera

Vera

10 januari 2008 19:07

Nej, fisk har jag nästan alltid ätit, fast i sparsamma mängder. Fast det är ju vegetarisk kost jag mest propagerar för.

Också röstar jag på morotskaka. Den står sig bättre än en paj som kan bli lite... saggig var jag tänkt att skriva men det låter ju äckligt så jag säger blöt istället *s* Men lägg inte glasyren på kakan förrän samma dag :)

http://mat.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards