Direktlänk till inlägg 3 februari 2008

Koka bröd på en spik?

Av Vera - 3 februari 2008 17:04

Tanken var att baka Jan Hedh-brödet Olof Victors ljusa. Det görs i orginalreceptet på vetesurdeg, men det står att man kan göra det på rågsur också. Eftersom jag i slutändan verkligen inte följde receptet så lägger jag ut det här. Orginalreceptet finns i den här boken.


Jag började baket i torsdags och lagom till lördagens frukost hade vi ett härligt bröd. Syrligt av surdeg, knaprigt av durumvete och mustigt av dinkel, med god sälta och stora bubblor.


Dag 1:

Lös upp 2 gram jäst i 150 gram vatten. Mät upp 200 g vetemjöl(special) och knåda i 10 min på låg hastighet. Arbetar du degen för hand får du hålla på en stund till.

Tillsätt 2 gram salt och arbeta ytterligare fem minuter. Lägg degen i lätt inoljad låda och låt jäsa 24 timmar i kylskåp eller minst tre timmar i rumstemperatur.


Dag 1 eller 2:

Lös upp 15 g jäst i 500 gram vatten.

Det är nu saker och ting börjar skilja sig från orginalreceptet. 1000 gram vetemjöl skulle man ha nämligen. Men hur det nu var kom det bara ut 600 gram ur min vetemjöl special. Så jag fick fylla på med vanligt vetemjöl och i den påsen fanns det väl 50 gram. Sen hade jag 200 gram durumvete och resten av mjölet som åkte ned i bunken bestod av fullkornsdinkel. (bra planerat va!?)

I med 300 gram rågsurdeg och fördegen. Knåda knåda i minst tio minuter helst längre. I med 20 gram salt och knåda i sju minter igen.

Ned med degen i en plastlåda med lock om du orkar. Det orkade inte jag utan lät degen jäsa i bunken med ett plastlock över. 60-90 minuter tar det.


Stjälp upp degen på ett väl mjölat bakbord. Dela degen försiktigt i fyra bitar. Pressa inte ur nån luft. Vik försiktigt samman till fyra avlånga bröd och lägg dem att jäsa på plåt med skarven (alltås de invikta kanterna av degen) nedåt. Platsa eller lägg över handdukar och jäs i kylskåp över natten (gärna 14-16 timmar)


Dag 3 

Sätt ugnen på 250° och lägg bröden på het plåt eller baksten med skarven uppåt den här gången. De ser allt lite platta och trötta ut till en början:

Platta limpor på uppvärming Efter 15 minuter i ugnen ser de ut så här

Men efter en stund börjar de pösa och svälla där inne i ugnen. Jag har faktiskt inte varit med om ett bröd som fortsatt resa sig så länge inne i ugnen.

I alla fall: glöm inte att skvätta in vatten eller kasta in några isbitar när du ställer in brödet och efter fem minuter blir det bra att sänka värmen till 200°. Vill du ha extra knaper ska du öppna ugnsluckan några gånger under gräddningstiden som är runt 50 minuter.

Ta ut bröden lägg dem på galler och spraya med vatten så att mjölet krackelerar. Låt svalna lite innan du sätter tänderna i ett bröd som smakar ljuvligt!

 
 
Lisa

Lisa

7 februari 2008 21:25

Bröden ser jättegoda ut! Jag brukar också försöka få slut på mjölslattar när jag bakar. Ibland blir det så gott att jag önskar jag skrivit ner receptet. En sådan tur att du gjorde det!

http://smaksafari.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards