Alla inlägg den 11 maj 2008

Av Vera - 11 maj 2008 20:51

För er som är i bakartagen där ute måste jag bara än en gång puffa för att det faktiskt går utmärkt att göra levain med surdeg som grund. Har man inte en vildjäst som står och puttrar så tar det ju en evighet innan man får levaingrunden klar.

I torsdags började jag på "surdegslevainen" och  igår bakade jag  härligt rustika bröd Paysanne efter Jan Hedhs recept. En variant på det brödet, med enbart surdeg och ingen levain finner du här! Jag älskar verkligen smaken de rostade sesamfröna ger.


I övrigt, sorry att det är så dåligt med uppdateringar nu, men jag har ett typ 50 kvadratmeter stort grönsaksland att utrota ogräs och plantera i. Önskar att jag kunde blunda och öppna ögonen när det ser ut så här istället. 

Av Vera - 11 maj 2008 20:36

Zelca med den goda sparris och parmesanpajen!

Det blev ju provlagning i helgen. Själv hade jag tappat smaksinnet pga förkylning så jag fick ta in brorsan med familj som jury. Sparrispajen föll alla väl på läppen, fast jag gjorde ju degen med grahamsmjöl!

Den andra pajen var ett experiment: fräst rödlök och champinjoner blandades med några klickar färskost av getmjölk med franska örter och vitlök samt rivet skal av en citron. Fyra ägg, en halv dl grädde och ca en halv dl mjölk blev lagom att slå över den ganska lösa röran också duttade jag i lite fetaosttärningar. När pajen var färdig garnerade jag den med färsk mynta. Omdömet blev mycket god smak, lite geggig och inte lika aptitligt utseende. Alltså kommer jag att satsa på en sån  paj också, fast i en modifierad variant!

Tack för alla tips. Nu ska jag fundera ut ett pris till Roslagsmats-bloggerskan! 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards