Direktlänk till inlägg 18 februari 2009

Mat för fattiga studenter

Av Vera - 18 februari 2009 20:06

Jag har ett utfluget barn i min närhet som nu är fattig student långt bort från mor och far.
I hennes utbildning ingår en massa hårda träningspass och dessutom jobbar hon kvällar och helger för att få ekonomin att gå ihop.

Nu tänkte jag sammanställa lite tips på enkla energirika rätter, hur man drygar ut maten så att den räcker längre och vad som kan vara bra att tänka på. Vad finns det för ekonomiska fällor som man kan undvika?

Vill du vara med och hjälpa till? Lämna tips i kommentarerna eller lägg med en länk så lägger jag upp dem! Kom ihåg: billigt, hyfsat snabbt och med bra näringsvärde.


Mitt eget bästa tips är naturligtvis baljväxter! Släng ned dem i köttfärssåsen/quornfärssåsen/grytan/soppan.
Om du steker bacon till pastan, släng i en hackad gul lök, en burk cannelinibönor och timjan. Vips är det flera portioner.

En potatisgratäng blir faktiskt en bra (och billig) måltid om man blandar i några deciliter kokta linser i gratängen. Servera med sallad till.

Köp mycket när det är billigt. En köttfärssås/quornfärssås kan man äta första dan till pasta, andra dan kan man använda den i en soppa med rotfrukter och tredje dan som fyllning på pizza/varma mackor.

Köp hellre en billig laxsida än styckfrysta portionsbitar. Hemma kan man dela upp dem själv och frysa in.

Ägg! Billigt, gott, proteinrikt (=viktigt när man tränar mycket) Kokt, stekt, i en omelett, i en fritatta, i en haddja, till en linspytt, på mackan, i soppan...

När osten inte går att skära längre, river man ned den sista biten i en plastpåse och lägger i frysen. Perfekt att plocka fram när man ska göra ostsås/pizza/potatisgratäng osv.

Den som gillar havregryn kan skatta sig lycklig. Perfekt att starta dan med gröt och rivet äpple+kanel eller lingonsylt på toppen.


Så kom igen nu, hjälp en fattig student! De flesta av oss har ju varit där själva.


Några tips från andra:

CarolinaSisterfood tipsar: "När jag var fattig student gjorde jag ofta tomatsås med kesella (billigare än ricotta) och haricots verts i, den åt jag med pasta. Kesellan och bönorna höjde proteinvärdet på rätten. "


TTUK säger som jag, bönor! "Vitlök- och chilifrästa burkbönor med hallouni eller bilig bit korv... litet paprika är inte fel heller, men grunden är bönor som fräses i smör med vitlök och chili, peppra och salta och litet riven ost. Mättande, billigt och bra för återämtningen efter ett hårt träningspass"


Zelca tipsar om strömming


Mera bönor om -svea- får ha nåt att säga till om: "Alla möjliga linssoppor och linsgrytor. Kikärtsgrytor. Gjorde en god bönsoppa häromdagen, receptet var nog frân DN, tror jag. Hönsbuljong, vita bönor (förkokta), lök, vitlök och oregano. Mixas"


Martina slår ett slag för ungspannkakan: " Ugnspannkaka med lite sidfläsk i. Billigt och snabblagat. Pasta med tonfisksås. Jag gjorde ofta det när jag bodde ensam då det var billigt och gott.Varierade såsen mellan att göra en bechamelliknande bas eller ha krossade tomater som bas. När jag lyxade till det så hade jag lite ost i bechamelsåsen. Långkokt köttfärssås eller chili con carne."


Och Miranda tipsar om att ta bacon istf sidfläsk i pannkakan, så blir det ännu billigare.


Camelia slår ett slag för fryst kyckling: "När jag pluggade åt jag hel kyckling på längden och bredden. De där djupfrysta kycklingarna var (är) ofta riktigt billiga och man kan antingen äta delarna som de är eller pilla av köttet och använda i grytor eller woker.
Jag köpte också en liten frys billigt och ställde i köket, för det var nästan omöjligt att hålla nere matkostnaderna utan att ha tillgång till en sån."

 
 
Ingen bild

La mama

24 februari 2009 14:39

Det bästa är ju om man har en frys, kanske inte så lätt att skaffa när man har en knapp budget.
Men hon kanske har nåt att byta med? http://www.bytessajten.se/

Alla miljötankar till trots kan faktiskt reklambladen från de stora mataffärerna vara bra för att hitta billig kyckling, köttfärs eller fläskkarré.

Koka kycklingen (med några morötter, lök, selleri, salt o peppar)
Kycklingen delas och benas ur, frys ev in i portioner.
Ät som soppa med pasta i en dag, gör citron- eller currysås med lite av buljongen en annan dag och ät med ris, använd som pajfyllning eller i pastasås.

Piroger är bra och billig mat man blir mätt av. Perfekt att göra stora satser av och frysa in. Fyll med fräst vitkål, köttfärs blandad med mycket grönsaker (kål, morötter, majs, mm)

Har ni torghandel? Ibland kan man handla väldigt billigt precis innan de stänger för dagen, eller ännu hellre, på lördag em när de ska packa ihop.

Återkommer om jag kommer på något mer! :-)

 
Vera

Vera

24 februari 2009 16:57

Bra tips La mama! Ja vi har torghandel men jag vet inte hur det är hos henne. Ska vidarebefordra alla tips.
Tackelitack!

http://mat.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jo(den fattiga studenten) =)

25 februari 2009 19:38

Hejsan! Tack för tipsen:) Kyckling ska jag absolut köpa mer av och ägg med! En kompis i min klass äter gröt varje morgon,so good for her! ;) Jag klarar dock inte gröt på morgonen. Jag kikar in här igen om det kommit mer tips. Kramar!!

 
Vera

Vera

25 februari 2009 19:54

Hej gull! Nej, jag klarar ju inte heller gröt till frukost, men müsli är väl lika bra, det är ju "rå" gröt ;)

http://mat.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards