Direktlänk till inlägg 1 mars 2008

Sällskap i köket

Av Vera - 1 mars 2008 18:33

Mina drömmar om bokrean fick rejält grus i maskineriet den här veckan. Vi ska inte gå in på detaljer men jag blev rejält förhindrad i mina planer, av en, ska vi säga sjuka du helst inte vill få på väg hem 60 mil i bil...

Tur då att bokus finns, för till dem orkade jag knappra in en beställning på ett antal spännande matböcker!

I fredags var jag i alla fall i farten igen och då gick jag och en av sönerna, snart sju år, in i en bokhandel ändå. Han fick välja en bok om han ville och jag höll upp den ena mysterieboken efter den andra, men vad han fastnade för var Första bakboken. Trevligt, kanske kan man hoppas på en efterträdare i köket? Vad han inte vet att en till bok snart kommer på posten: Italienskt hemma hos Johanna

Själv hittade jag en bok som jag inte kan fatta att jag missat. Hur har denna bok kunnat ges ut utan att jag märkte det? Det var ju som att hitta en själsfrände eller få Manna från himlen *fniss*.

Nöjda och glada gick vi till ett fik med våra böcker och över en morotskaka och en kladkaka smidde vi kakbaksplaner för eftermiddagen.

Mandeldrömmar föll valet på, eller kanske ska vi kalla dem för monsterdrömmar!? Ingredienser: riven mandelmassa, vispad äggvita och karamellfärg. Röd skulle det va. Grön tog vi och blev lite trötta i armen av allt rörande, så färgen blev lite ojämn. Men här har ni dem, monsterdrömmar ala Linus:

Han var rätt stolt när han bjöd oss på eftermiddagskaffe!

 
 
Ingen bild

La mama

2 mars 2008 14:08

Hu, stackare, 60 mil i bil med räcker ju i sig, om du frågar mig.... Hoppas ni hittade något roligt att göra på vägen upp åtminstone!
Jag hoppas mycket på sällskap i köket, "första kokboken" ligger och väntar i ett paket jag ännu inte hunnit hämta. Men treåringen är klart intresserad av matlagning, så det finns goda chanser att den blir använd också!

 
Ingen bild

Vera

2 mars 2008 17:20

Vi spelade enarmad bandit i Orsa och sprang omkring på några bakgator ett tag, sen blev det bilen igen.
Hem for vi mer eller mindre non-stop.
Hoppas ni får det kul i köket! Våran tvååring visade stort intresse av att hjälpa till med kakbaket han med. Jag tror att han var ute efter att äta smeten ;-)

 
Erika

Erika

4 mars 2008 21:37

Jag dök också på Manna på bokrean utan att ha hört talas om den överhuvudtaget. Jag tycker att jag brukar ha relativt bra koll på de kokböcker som finns, men denna hade gått mig helt förbi. Den är ju utgiven på ett ganska udda förlag vilket kanske kan vara en förklaring till att vi inte känner till den...? Känner mig väldigt nöjd med mitt köp iaf.
Tack för en trevlig blogg!

http://eksnak.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards