Alla inlägg den 21 december 2008

Av Vera - 21 december 2008 09:50

Jag har samlat ihop lite länkar till recept jag gjort under åren. Recept som passar ypperligt på julbordet eller i mellandagarna när man har en massa goda ostar och sånt hemma, men har tröttnat på att lägga dem på pepparkaka.


Gör man den här chèvrepajen i miniformar kan den bli en fin förrätt tillsammans med en krispig sallad till nyår, men den gör sig också bra på det vegetariska julbordet:

Frasig chèvrepaj med honung-vinägerrödlök


Dessa mandelbollar är ett perfekt vegetariskt alternativ till köttbullar på julbordet. Igår gjorde jag en sats som ligger i frysen nu. Den smaksatte jag med ett kryddmått kryddpeppar och en tsk torkad timjan. Hälften av den rivna osten bytte jag ut mot västerbottenost. Jag testade också att byta ut allt ströbröd mot mixade dinkelflingor. Det går, men bollarna håller inte ihop lika bra under kokning och man måste komma ihåg att de sväller en del!

Mandelbollar


Superdupergod snaps! Ju mer lingon man häver i desto kortare tid behöver den stå och dra:

Lingon-honungsnaps


Krämig pasta, perfekt om du har överbliven ost!


Jag passar också på att lägga in förra årets vegetariska nyårsmeny, för även om jag är så hopplös att jag omöjligen kan veta nu vad jag är sugen på på nyår så kan det ju finnas andra med bättre framförhållning!

Nyårsmeny

Förrättssoppa


Med detta vill jag önskar er alla en riktigt god jul! Det är möjligt att jag återkommer med mer innan julafton, men det kan jag inte lova. Nackspärr och feber sätter sina begränsningar på orken...

Ta hand om varandra, släpp stressen och glöm inte att njuta!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards