Direktlänk till inlägg 4 november 2007

Älskade rotfruktsgratäng

Av Vera - 4 november 2007 16:42

Denna gratäng har hört till favoriterna ett bra tag nu och jag minns inte var receptet kommer ifrån ursprungligen, men jag gissar att jag ändå modifierat det i vanlig ordning :-).


Rotfruktsgratäng med chévre & honung, samt marinerade quornfiléer.


Sätt ugnen på 200°.

Skiva rotfrukter tunnt. Ca en och en halv liter ska det bli. Lägg dem i kastrull och täck med hälften grädde och hälften mjölk. Koka upp och koka i fem minuter. Salta och peppra. Häll över allt i en ungsfast form och grädda ca 30 minuter. Ta ut gratängen och höj värmen till 240°. Smula över 150-200 g chévre och gratinera i ca 15 minuter.

Ta ut formen och ringla över honung vid servering.


Gratängen kan varieras genom att man kryddar den med tex rosmarin, som passar bra till getost. Istället för honung kan man servera med en klick äppelchutney/marmelad med chili och rosmarin. Funkar bra till en köttbit har jag hört, men nu bloggar jag vegetariskt och det kommer bli lite kaka på kaka med rosmarin i gratängen då.


Quornfiléerna ska helst förberedas flera timmar innan de ska tillagas.

Marinera dem i mango chutney, chili, olivolja, rosmarin, soja, några skak currypulver, salt och peppar. Det går bra att hälla marinaden direkt i påsen med de frysta filéerna och sluta till. Låt dem tina och marineras långsamt i kylskåp. Stek i en blandning av rapsolja och smör. Ös gärna med lite av fettet medan du steker.

 
 
Ingen bild

Emla

4 november 2007 17:59

Jag hade för avsikt att skriva en kommentar idag redan innan jag klickade mig in hit. Jag visste redan vad det skulle stå, jag hade tänkt ondgöra mig över dina sporadiska (för få) uppdateringar *s* Jag gillar ju verkligen det du lägger ut och när jag kom hit ikväll för att gnälla fick jag äta upp varenda ord, 4 inlägg per dag och alla lika härliga- tack! :)
Vad fin tårta, så otroligt mkt honung (choklad?!) och böninspiration, tack- mera sånt!

 
Ingen bild

mat-huset

4 november 2007 18:08

Jag vet ;-) Jag bestämde mig för att attackblogga idag när jag faktiskt hade tid över. Skulle gärna ägna mycket mer tid åt bloggen och... mat!
Jag vet, chokladhonung... har inte testat den än, men den ska vara god att smälta och ringla över glass. Sen borde den väl rimligen passa i en gryta chili!?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards