Direktlänk till inlägg 20 november 2007

Det ska inte vara för enkelt

Av Vera - 20 november 2007 18:40

Ha! Den som trodde att det bara var att knalla till affären och köpa en flaska liquid smoke kan ju bara glömma det.

I alla fall om man bor på en ort där det finns tre matvaruaffärer att välja bland.

Såser med rökarom i har jag fått tag på några gånger, men äkta vara, nänä! På ica sa en snubbe att de inte tog hem det för att det skulle bli för dyr frakt när det inte finns i deras eget sortiment... Hm, efter en sökning har jag hittat att varan finns på Icas centrallager, så vad är problemet?


Ja, ja, en sådan händelse framkallar ju andra matminnen och nitar man gått på i den lilla staden med det påvra sortimentet.

Inför ett nyår för inte så många år sen gick jag in på konsum för att handla chévre. Men nej, denna vara fanns inte så långt ögat nådde i ostdisken. Jag frågade en av de anställda som tittade medlidsamt på mig och sa "men lilla gumman, ska du ha sånna specialvaror får du allt vara ute i god tid". Detta var i alla fall två dagar innan nyårsafton.


En annan gång skulle jag göra rabarbermums, men orkade inte baka mandelbiscottis att smula ned i anrättningen. Jag letade bland skorpor och kex länge och väl, tills jag slutligen frågade en anställd. Hon visste var biscottisarna fanns och ledde mig till hyllan med nyponsoppa och.... pyttiga och visserligen väldigt söta mandelbiskvier!


Jag tror minsann att jag får använda min lediga fredag till en shoppingtur i en större stad nån timme bort. Jag behöver bunkra så jag inte blir galen och får för mig att jag måste flytta.

 
 
Ida

Ida

20 november 2007 19:01

Hej! Det är däför man ska bo i Malmö där man kan få tag på det mesta inom tjugo minuters promenad... Sveriges bästa matstad. Men angående Liquid Smoke så kanske du har något tips på hur man bäst ska använda det. Har en flaska i ståendes men kan liksom inte komma på hur den kommer till sin rätt. Så om du har något bra vegetariskt recept med det hade jag blivit väldigt glad. /Ida

http://violita.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ullan

20 november 2007 19:06

När jag tittat i din blogg då blir jag avundsjuk -på ett snällt sätt- vad du kan åstadkomma med varor från dina affärer.
Ulla

 
Ingen bild

Emla

20 november 2007 20:01

HAHA, jag smäller av. men sådär kan det vara, du måste sätta press på dina butiker, dom kan ta in varor och bör göra det. De är bara bekväma och låter helst bli :)

 
Vera

Vera

21 november 2007 08:39

Ida: Ja, Malmö är en väldigt trevlig stad. Jag får ta mig en funderare ;) Ang. liquid smoke hade jag tänkt använda den i en gryta i helgen: typ vegetarisk bouef bourguinong med sojabitar. Sen ska jag ju använda den till dadelexperimentet längre ned. Får återkomma med recept!

Ulla: Ja förutsättningarna skiljer sig verkligen åt i vårt avlånga land. Men ju längre man har till affären desto bättre blir man på att planera!

Emla: Ja, idag inled operation tjat, för jag såg att även coop har den i sitt centrallager!

http://mat.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vera - 12 december 2013 13:15


    I år stöder jag Musikhjälpen genom att auktionera ut några retro-kokböcker ur min samling.   Det här är min mage. Fyra barn har växt häri. Två av dem får jag krama varje morgon, men utan modern sjukvård hade jag inte kramats alls idag...

Av Vera - 30 juni 2013 17:02

Hej här kommer en fråga till er med glutenintolerans. Äter ni skrädmjöl? Är det bara vissa sorter av skrädmjöl som funkar, eller går det bra med vilket märke som helst?   Jag provbakar just nu med skrädmjöl från Stöpafors kvarn och de mal enb...

Av Vera - 20 juni 2013 16:18

Just idag har jag inga nya recept att bjuda på, men några gamla godingar som passar fint till midsommar kan jag nog skaka fram. Först, potatissallad: scrolla ned till nästa inlägg så hittar du den första, med getost och mandel! Mer inspiration till p...

Av Vera - 28 maj 2013 14:09


Nu längar jag så efter svensk färskpotatis! Som tur är kan man göra den här potatissalladen med annan fin potatis också, till exempel mandelpotatis. Konstigt nog har jag inte satt någon egen potatis i år. Lite av odlingskicken kom av sig med den se...

Av Vera - 14 april 2013 18:00

Jag var där. Jag kom in. Det blev en väldigt trevlig upplevelse för oss som hade turen. Redan i kön kunde jag och mitt sällskap konstatera att vi tillhörde det underrepresenterade könet, men stämningen var god, monterpersonalen allt som oftast tillmö...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards