Alla inlägg under december 2007

Av Vera - 7 december 2007 17:45

Hittills i år har jag testat fyra sorters glögg, en hemgjord variant som en arbetskamrat gjorde. Supergod och staaark.

Sedan har jag testat

  • Saturnus, klassisk 2,2%

Den här glöggen luktar pepparkaka och vin. Färgen är ljus brunröd. När man smakar på den smakar den inte alls som den luktar, utan den har en väldigt utpräglad smak av russin och katrinplommon!? Helt okej och inte för sliskig även om den är söt. Jag har druckit godare glögg så nästa gång testar jag nog en annan. Komplett innehållsförteckning finns på flaskan.


  • Blossas starkvinsglögg 15%:

Den här glöggen luktar helt rätt enligt mig och den har en mörk färg. Smaken är precis som man tror efter att ha luktat på den. Rik och söt. Värmer gott i magen. Komplett innehållsförteckning.


  • Tindra glittrande glögg 15%

Klart julerödast av dem alla och full av glitter. När man rör på flaskan ser det exakt ut som nagellack. Konsistensen ser en aning annorlunda ut när man häller upp men doften som stiger lovar en riktigt rund och god glöggsmak.

Det första som händer när jag ska smaka är att glaset hunnit stå en liten stund och jag får en slemmig bit i munnen. Glöggen har skinnat sig exakt som varm mjölk *ryser*. Men bort med det och röra om också smakar jag igen. Först smakar det sött, sen konstigt torrt, som papperungefär och sen beskt. Det finns inget förmildrande med den här glöggen utom utseendet om man gillar glitter. Möjligen får flaskan stå framme för att innehållet ser snyggt ut, men det är knappt efter den äckliga upplevelsen.

Flaskan har heller ingen innehållsförteckning. Man blir bara försäkrad om att den enbart innehåller av livmedelsverket godkända ingredienser.


Av Vera - 5 december 2007 22:51

...eller lussekatter som det heter har jag bakat ikväll, men degen levde sitt eget liv och svällde åt alla håll och kanter.

Efter att ha glömt köpa saffran trettiåtta tusen gånger kom jag äntligen ihåg det och glömde köpa smör. Älsklingen köpte den där sista detaljen medan jag mortlade saffran

Sen var det bara att köra igång. Jag insåg i och för sig redan då att jag hamnat i tidsnöd, men vad gör man när man lovat arbetskamraterna färska bullar dan där på?

Så knåda knåda och över med en handduk. Med en halvtimme kvar av den planerade jästiden går jag in i köket och ser att degen höjt sig rejält under handduken och medan jag står där och tittar glider handduken iväg och degen väller ut... Fånga det som fångas kan:

Så det är bara att stjälpa upp och börja baka. Bullarna fortsätter att sävlla länge och väl även inne i ugnen, så vad jag kommer att bjuda på imorgon är inget mindre än monsterkatter. God natt!

Av Vera - 4 december 2007 13:32

Marsipan smaksatt med calvados och 130-gradig kolasmet under rubriken: Låt barnen vara med.

Nej jag tror inte det va!? Jag  ser bara brännskador och rynkade små ansikten som väser "vuxengodis".

http://www.alltommat.se/aktuellt/2007/12/15/lat-barnen-vara-med/

Möjligen kan de få vara med och klicka ned den där uppblötta flingblandningen i små formar, men annars tycker jag nog att det var ett väl krystat försök.

Av Vera - 3 december 2007 20:15

Någon har hittat till min blogg genom att söka på "rapsolja till tv"!

Nog för att jag använder rapsolja till rätt mycket. Igår ägnades en skvätt till en rostig lucka på en vedugn, men i tv:n, nej!


För övrigt åt vi en god morotsoppa till middag idag, smaksatt med saffran och färskpressad apelsin. Jag vet inte om det var nån rapsolja i, eftersom jag inte stod för själva tillredandet. En klick matyoughurt med färsk ingefära åstamdkom jag i alla fall och den satt perfekt i den krämigt oranga soppan! 

Av Vera - 3 december 2007 19:02

Det finns dom som är glada i mat också finns det dom som är glada för att få mat.

Med två enkla klick kan man göra skillnad och se till att någon mer får mat på bordet: The Hungersite 

Av Vera - 1 december 2007 21:37

Idag, den första december, kunde jag inte hålla mig längre. Dags för en glöggbjudning, äntligen!

Vi dukade fram:

Ostpinnar

Laxsnurror

Chilrostade mandlar 

Pepparnötter och pepparkakor

Salta kex

Getost

Whiskeyädel

Fikon- och apelsinmarmelad


Laxsnurrorna blev poppis. Så här gör man:

Mosa samman ädelost med lite turkisk youghurt. Smaksätt gojset med små strimlor av rökt lax och svartpeppar. Det behövs något syrligt också så jag blandade svarta vinbär som jag testade att torka i somras.

Bred röran på tunnbröd. Rulla ihop, sätt i tandpetare med jämna mellanrum och skär isär till små rulltårtbitar. Garnera varje tandpetare med ett halvfruset tranbär eller varför inte hjortron (som min faster tipsat om) 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards